Výchova, rozvíjení sociálnosti

28. srpna 2015 v 1:31 | Gartouzek |  Rodiči i lépe

Zamýšlení - výchova, rodičovská pedagogika

Zejména rodiče by si měli nejdříve ujasnit, jaké charakterové vlastnosti budou u svého dítěte rozvíjet, pak si zjistit faktory které jednotlivé charakterové rysy zeslabují a které zesilují. Ideálem je, když se rodiče stanou pro dítě potřebným vzorem.

Projděte si jednotlivé položky a sami se rozhodněte, co dál. Nejvýznamnějším obdobím pro sociálnost chování je věk mezi druhým a čtvrtým rokem věku. V té době se vytváří základní model sociálních vztahů. Nesmí se však podceňovat ani předcházející období.

Tabulka zahrnuje jen nepatrnou část z rodičovské pedagogiky.

Jaké chceme dítě:Chceme asertivní ohleduplné dítě.Chceme tvrdě ambiciózně se prosazující dítě.
Cíl výchovy:Rozvíjet prosociální chováníUpevňovat v dítěti bezohledné egoistické chování.
Vlastní příklad chování:Sami se chováme vstřícně, smířlivě, s porozuměním, nezištně pomáháme druhým. Dárky dáváme pro radost bez očekávané oplátky.Sami se často chováme před dítětem bezohledně a panovačně k těm, od nichž nic nepotřebujeme. Když dáváme někomu dárek, vždy dítěti vysvětlíme, co dostaneme oplátkou.
Styl výchovy:Postupně přecházíme od přiměřeně direktivní výchovy v raném dětství k demokratické a pak k liberální, aby v době puberty jsme mohli přejít na liberální výchovu.
Nadřazený a obchodní styl, vždy dáváme dítěti najevo svou nadřazenost a nadřazenost dítěte nad ostatními dětmi.
Vyvarujeme se, aby nám dítě v něčem nezištně pomáhalo, za každou pomoc ho odměňujeme: něco za něco.
Výchovné prostředí:Ideální je živý mazlíček. Dítěti vytvoříme alespoň malý vlastní kouteček, kde budeme respektovat jeho azyl. Když se do něho uchýlí při svých problémech, necháváme ho tam v klidu. Pokud v malém bytě, nelze poskytnout trvalý maličký prostor, domluvíme se, jak si může vytvořit dočasný azyl.Byt vybavujeme hlavně značkovým a luxusním zařízením, aby se s ním dítě mohlo chlubit.
Když začne prosazovat své nadbytečné rozmarné potřeby:Dáváme dítěti přiměřeně najevo, kde jsou hranice jeho potřeb a vysvětlujeme proč. Tyto hranice sami respektujeme. Výjimkami jsou svátky, narozeniny, případně mimořádná situace.Snažíme se plně uspokojovat všechny potřeby svého dítěte, včetně rozmarných. Před ostatními vyzvedáváme, co všechno dostalo, co je to za značku a kolik to stálo.
Citové uspokojování:
Často dítě objímáme při vhodných situacích, při rozprávkách, často navazujeme oční kontakty a vyvoláváme v dítěti pocit sounáležitosti. S tím souvisí hormon oxytocin.
Při chválení dítěte chválíme to, co dobře udělalo, co se mu povedlo.
Nikdy dítě neobjímáme, lásku projevujeme zejména značkovými dárky, aby se jimi mohlo chlubit a vyvyšovat se nad ostatní děti. Pří chválení zdůrazňujeme jeho genialitu, výjimečnost, že je lepší než ostatní.
Když si chce něco vyvzdorovat zlostí:Při zlosti nikdy neuspokojujeme potřebu dítěte, aby si nespojilo zlost s cestou k uspokojení potřeby. Stačí dítě uspokojit 3x v okamžiku zlosti a již mu nevysvětlíme, že je to špatná cesta.K tomu by nemělo docházet, vždy včas uspokojujeme dítě.
Empatie, soucit:Rozvíjíme empatii, soucit. Při projevech u dítěte dáváme mu najevo, že mu rozumíme. Učíme dítě poznávat projevy emocí u druhých.Varujeme se před projevováním empatie nebo soucitu. Při projevech u dítěte ho za to pokáráme, že jde o slabošství a změkčilost.
Počítače, televize, literatura:Při sledování filmů s vychytralými hrdiny, kteří se povyšují nad druhé, hovoříme s dítětem o vstřícnosti, toleranci, pomoci jako o síle kladných hrdinů.
Podporujeme dítě ve sledování filmů, kde hrdinové bojují bezohledně o bohatství a moc.
Když dítě někoho přechytračí ve svůj prospěch:V klidné atmosféře vyslechneme dítě a probereme s ním rozdíl mezi chytrosti a vychytralosti.
Vždy dítě pochválíme za jeho chytrost, i když přechytračí nás samých (to musíme překousnout).
Riziko výchovy:Bezohlednými egoisty bude považováno za méněcenného a bláznivého člověka.Ve stáří vás může bezohledně šoupnout do ústavu, kde bude chodit za vámi jen pro důchod.

Když se nám výchova nepovede dle představ?

Svedeme to na geny po některém předkovi, vždy se nějaký vhodný najde.

Hodně zdaru.

* * * * *
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama