Schopnost širokého vědomí

5. července 2015 v 2:31 | Gartouzek |  * schopnosti psych.

ŠÍŘE VĚDOMÍ


(Navazuji na článek: Co jsou psychické schopnosti)


Nejčastěji se píše o samotných projevech snížené schopnosti podržet si ve vědomí více informací. Představa o samotné schopnosti je hodně abstraktní. Dnes můžeme tuto schopnost přirovnávat k velikosti monitoru počítače počínaje kalkulačkou přes mobily po velkoplošné obrazovky. Představte si starý mobil, na jehož displeji se zobrazí text pouze kratších vět, nikdy na něm neuvidíte celou dlouhou větu složitou, jaké bývají na různých smlouvách, včetně o půjčkách. Význam konců těchto vět souvisí s počátkem věty. Když však vidíte jen konec věty bez začátku, tak ten konec pro čtenáře dostává jiný význam. Soudy obvykle neberou ohled na výroky typu: "Já jsem si myslel, že je to jinak." Soudy vycházejí z logického významu celého souvětí.

Dnes hodně diskutované maturity z matematiky souvisí s popisovanou schopností. Neustále přibývá maturantů, kteří nejsou schopni podržet v pozornosti znění celého slovního zadání, a proto si slovní zadání vykládají jinak, no a pak logicky propadají.

Je-li tato schopnost málo rozvinutá, bývá častou příčinou nezájmu o četbu knih. Když si ve zúženém vědomí nedovedu spojovat klíčové události do logických souvislostí, ale vnímám jednotlivé události pouze samostatně, tak vlastně ani nebudu vědět, v čem je smysl ani kratší povídky.

Pamatuji si, že když nám ve škole učitelka něco četla, bývali jsme šťastní. Dnes mnoho dětí při poslouchání spíše trpí, nerady poslouchají. Proč? "Když my tomu nerozumíme."

K rozvoji této schopnosti přispívá:

* čtení dětem, byť krátkých příběhů, pohádek,

* různé stolní hry jako šachy, pexeso, karty aj.

Jako výborný trénink rozšiřování pozornosti považuji dobré cvičení čínských sestav Tchaj Ťi Čchüanu a podrobných. Při tomto cvičení postupně se člověk učí v jednom okamžiku uvědomovat si stále více prvků: nakračování a přenášení váhy, držení těla a hlavy, pohyby rukou a jejich synchronizování s nohami, ale časem i synchronizování pohybů s ostatními a orientovaní se v prostoru a postupně se k tomu ještě přidávají další prvky potřebné držet v pozornosti. Genialita tohoto cvičení spočívá v tom, že když při cvičení motoricky složité sestavy ulítnou myšlenky, rozpadne se pohyb a člověk se přirozeným způsobem nenásilně avšak rychle dostává svým vědomím do přítomnosti a opět upoutává pozornost na cvičení.

* * * * *



 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama